Friday, March 14, 2014

Kehilangan MH370, masalah jerebu, masalah tiada air, wabak denggi, masalah kemarau...

Assalamualaikum..

Sudah masuk hari ke-7 kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370. Pada hari keluarnya berita tentang kehilangan pesawat ini, saya memang amat terkejut dan tidak percaya. Subhanallah, apakah perasaan keluarga mangsa ketika ini, tidak dapat dibayangkan. Apa yang saya harapkan, pesawat tersebut akan dijumpai tidak lama lagi.

Selain berita mengejutkan itu, kita juga sedang diuji dengan masalah jerebu, masalah ketiadaan air, masalah wabak denggi dan masalah kemarau yang agak teruk. Dalam rumah saya sekarang, suhu dalam 34 darjah celcius. Amat panas! Badan anak kecil saya pun dah suam2 dah. Ya Allah, turunkanlah hujan buat kami. :(

Apakah yang kita dapat ambil iktibar dari kejadian ini?

Tidak lain tidak bukan, segala peristiwa ini adalah Qada' dan Qadar untuk Malaysia. Namun, kita sebagai umat Islam perlu meneliti diri sendiri, muhasabah diri apakah yang perlu kita lakukan. Pandangan saya, semua ini adalah musibah yang diberikan kepada kita yang alpa dan kurang bersyukur pada nikmat yang Allah berikan kepada kita. Inilah ujian kecil buat rakyat Malaysia. Harus lagi kita bersyukur kerana kita tidak diberikan musibah seperti negara-negara Islam yang lain yang lebih dasyat dan tak sanggup saya ceritakan lagi. Semua sudah tahu dan semua sudah lihat sendiri. Terlalu banyak paparan di laman sosial terutama di facebook tentang ini.

Ayuh, marilah kita sama-sama berdoa, betulkan diri kita sebelum kita betulkan orang lain. Marilah kita tambahkan ibadah kita, daripada kita sibuk mengata orang lain. Dan marilah kita kongsikan ilmu-ilmu yang bermanfaat untuk kebaikan orang lain yang mana juga akan memberikan ganjaran kepada kita ketika kita di alam akhirat nanti, inshaAllah. Saya ingatkan diri saya juga yang masih lemah dan leka. Semoga kita sama-sama saling ingat mengingati.

Bismillahirrohmanirrohim..Syukur Ya Allah, kerana Engkau masih memberi kami peluang. Kami tahu, ini semua ujian dariMu. Dan kami tahu, Engkau mahu kami merintih dan meminta dariMu Ta uhan kami. Ya Allah, ampunkanlah dosa-dosa kami, keluarga kami, sanak-saudara kami, jiran-jiran kami, rakan-rakan kami dan seluruh umat di bumi milikMu ini. Kami leka, kami alpa. Kami memohon Ya Allah, temukanlah kembali sesuatu yang hilang iaitu pesawat MH370, kembalikanlah kembali nikmat air hujan ke muka bumi ini, hapuskanlah wabak denggi yang kami alami ketika ini dan hilangkanlah jerebu ini dengan KekuasaanMu Ya Rabbal alamin. Amin :'(



 
 

Wassalam.

Sila hubungi saya untuk sebarang pertanyaan/pesanan:

Nozilawati Idris a.k.a Nozi
(Shaklee - Independent Distributor)
SMS/whatapps : 012-9518850
Email: erpuzy@gmail.com

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Sila like page FB kami : https://www.facebook.com/shakleeforyou

Salam sayang dari Nozi…

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda di sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...