Sunday, March 9, 2014

Tips Kusyuk dalam Solat

Assalamualaikum..

Berbalik kepada bahagian agama, saya ingin highlightkan mengenai kusyuk dalam solat. Saya pun sedang berusaha memperbaiki mutu solat saya. Ye, jika solat tak kusyuk, kita seperti tidak solat dengan sempurna.

Jadi, bagaimana untuk kusyuk dalam solat?

Ringkasan yang saya rasa boleh menjadi panduan atau nasihat, berdasarkan pembacaan saya di buku2 yang saya beli, berikut adalah nasihat2 yang boleh anda cuba untuk kusyuk dalam solat:

1) Bermulanya dengan mengambil wuduk, ketika mengambil wuduk, masa tu kita perlu kusyuk, bermula dgn niat semestinya lah kan sbb tu rukun wuduk, mmg wajib dan kemudian dinasihatkan ketika kita membasuh tangan kita berdoa Ya Allah, jauhilah tanganku dari melalukan perbuatan yang Engkau larang dan ampunilah dosa2 yang lahir dari tgn ini, seterusnyalah setiap anggota yang kita wuduk. Doakan dan pohon keampunan.

2) Ketika menuju ke arah tempat solat, perbanyakkan zikrullah

3) Sebelum niat dan angkat takbir, iqamah terlebih dahulu. Kemudian, baca doa slps iqamah.

4) Mulakan niat dengan Bismillah dan teruskan niat solat.

5) Faham setiap bacaan-bacaan dalam solat. Anda boleh rujuk buku makna solat.

6) Fokus ketika solat seolah2 Allah sedang melihat anda.

Itulah sedikit sebanyak nasihat2 yg saya boleh share setakat ni. Saya ada beli satu buku yg mempunyai 99 nasihat utk kusyuk dalam solat. Nanti, saya akan tambah lagi info2 yang berguna utk anda. Nasihat2 ini mungkin berbeza atas setiap individu, krn mungkin ada yg sudah buat tapi masih tidak kusyuk dan dgn itu, dia perlu mencari nasihat2 yang lain yang mungkin boleh membantu dia utk kusyuk dalam solat. Semoga bermanfaat. :)


Saya adalah pegedar sah Shaklee, jika ingin mendapatkan konsultasi PERCUMA, sila hubungi saya segera seperti di bawah,
Sila hubungi saya untuk sebarang pertanyaan/pesanan:

Nozilawati Idris a.k.a Nozi
(Shaklee - Independent Distributor)
SMS/whatapps : 012-9518850
Email: erpuzy@gmail.com

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Sila like page FB kami : https://www.facebook.com/shakleeforyou

Salam sayang dari Nozi…

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda di sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...