Wednesday, March 21, 2012

Cerita Kisah berpantang dan buat stok susu

Assalamualaikum,
Hari ni saya rasa nk menulis psl penyusuan susu ibu..sepatutnya saya share lama dah…tapi tu lah…masa saya begitulah terhad…tak pandai urus masa kot..org lain ada je masa nk buat itu ini..huhuhu…
Dah 8 bulan saya fully breastfeed. Masa dalam pantang, saya sudah mula pump susu, buat stok..maklumlah,nnti nk masuk keje semula kan….dalam lebih kurang 100 bungkus dpt stok…dlm 1.5oz-5oz satu bungkus..Saya guna pump Modu…mmg best pakai pump ni dan saya serasi…
Mula2 pakai pump ni saya rasa susu tak banyak…rupa2nya mmg mcm tu mula2 mengepam…saya buat rujukan dgn kawan dan internet…kena minum air kosong banyak2…minum susu pun kena jugak…saya mkn sayur sawi hijau utk bykkan susu…itu je sy buat…lps tu..alhamdulillah..susu semakin byk dan siap basah2 lagi atas tilam masa tidur..saya ngepam sehari dlm 3 kali siang..2 kali mlm…tu masa dlm pantang..
Untuk packaging lak, saya simpan guna beg plastic khas untuk simpan susu ibu..saya guna jenis ‘You have A baby’. Tapi kena pakai getah untuk ikat...tkde ziplock. Yang ada ziplock lg bagus..saya ada jugak pakai tp tkde la beli..sbb dpt free masa beli set pump Modu sblm tu…yg double ziplock tu jenis Autumz…mcm2 brand ada actually…senang nk cari…byk jual online…jenis NUK,Medela,Suri, dan mcm2 lagi…saya pun biasa masa pantang beli melalui online je…igtkan pantang boleh berjimat..tp beribu riban jugak habis…beli guna jari je…huhu..tekan sekali dua esok lusa sampai dah barang..hehehe…husband saya senyum jele tgk brg lps satu satu sampai…

Okeh..berbalik semula pada sesi mengepam bila dah masuk waktu keje…fuh..hari pertama mmg haru biru jugak..sbbnya..susu byk…bengkak dan perlu pump dgr kadar segera…sampai penuh pad alas..sbb terlalu byk…ngepam sempat la 4 botol penuh…paling kurang 3 botol…saya ngepam pun 2 atau 3 kali je kat opis…sibuk sgt..tk sempat nk pump byk2 kali…tp syukurlah..anak sy selesa ngan pengasuh minum guna botol susu…
Haa…tips untuk ibu2 yg bg breast milk guna botol…
Pastikan beli puting yg size paling kecil..dan maintain size tu sampai bila2…supaya dia tk rasa menyusu guna susu botol lebih sedap dari menyusu di dada ibu..hehe..sbb tujuan nk maintain dia dgn susu ibu..
Sehingga ke hari ini Alhamdulillah, baby saya minum je guna botol semasa ngan pengasuh…tp, bila saya balik keje je..sure suka hati dia sbb leh menetek kat mama dia…hehe…walaupun dah kenyang ngan pengasuh, tetap nk menetek..….
Gitu ler cerita ceriti saya setakat nih..hehe
Sekian,
Nozi

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda di sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...