Wednesday, June 5, 2013

Susu Ibu kurang? Tips dan hikmah menyusu anak

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, saya telah berjaya menyusukan anak ketiga.Nak crita sedikit pengalaman dan tips yg mungkin berguna untuk pembaca di luar sana.

Tips:

1. Niat kita kerana Allah. Kerana Allah menyuruh kita menyusukan anak selama 2 tahun. Itu kewajipan kita sebagai ibu. 

Ini telah disebutkan di dalam surah Al-Baqarah ayat 233.

Maksudnya:

Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang hendak menyempurnakan penyusuan itu: dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya. Tidaklah diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya. Janganlah menjadikan seseorang ibu itu menderita kerana anaknya, dan (jangan juga menjadikan) seseorang bapa itu menderita kerana anaknya dan waris juga menanggung kewajipan yang tersebut (jika si bapa tiada). Kemudian jika keduanya (suami isteri) mahu menghentikan penyusuan itu dengan persetujuan (yang telah dicapai oleh) mereka sesudah berunding, maka mereka berdua tidaklah salah (melakukannya). Dan jika kamu hendak beri anak-anak kamu menyusu kepada orang lain, maka tidak ada salahnya bagi kamu apabila kamu serahkan (upah) yang kamu mahu beri itu dengan cara yang patut. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah, serta ketahuilah, sesungguhnya Allah sentiasa melihat akan apa jua yang kamu lakukan.


2. Jangan kata " Susu saya kurang, susu saya tak banyak dan sebagainya". Luahkan kata2 yang positif seperti, "susu saya banyak in sha Allah, Rezeki anak saya pasti ada, semuanya Allah dah buat yg terbaik untuk kita pasti susu saya akan bertambah banyak nanti..."

Kata2 adalah doa. Jadi, amatlah disyorkan utk mengeluarkan kata2 yang baik dan positif yg merangsang breast kita untuk menjalankan fungsinya mengeluarkan susu ibu.

3. Lakukan penyusuan mengikut jadual. Jika bayi tidak mahu menyusu, sila pam dan simpan. Ini untuk memastikan bahawa breast kita sentiasa ada permintaan (demand) dan in sha Allah, susu akan secara automatiknya  akan keluar (supply). Konsep Demand & Supply. Ada demand, ada la supply.
Ada sesetengah ibu yg diawal kehamilan mengalami bengkak susu kerana terlalu banyak susu. Jangan terkejut jika ada juga kes yg ibunya kecik molek dan 'tangki kecik' dan kurus aje, tapi susu mak ai mengalahkan org yg 'tangki besar'. hehe..Segeralah berjumpa doktor jika anda mengalami masalah ini sekiranya anda mengepam/menyusu terasa sakit dan masih bengkak. Jgn ditangguhkan ye.

4. Amalkan pemakanan yang sihat dan berzat. Sudah pasti. Anda perlu menjaga pemakanan dan pastikan cukup minum air ye. Air manis or air kosong perlu mencukupi.

5. Amalan rohani seperti di atas tadi, iaitu Doa & zikir. Sentiasa berdoa dan berzikir untuk mendapat rezeki dari Allah dalam membanyakkan susu untuk bayi kita. Amalan zikir Ya Matin sebanyak mungkin in sha Allah, susu akan banyak.

6. Jangan berputus asa sekiranya segalanya telah dilakukan seperti yg disyorkan dalam tips2 di atas. Ada lagi solusi untuk masalah mereka yang kurang susu atau yang kurang makan makanan yang berkhasiat, atau terlalu banyak berpantang kerana alergi itu dan ini. Usaha dan tawakkal dengan produk yang saya ingin sarankan iaitu Set Menyusu Shaklee. Baca post saya sebelum ni di sini.



Ingatlah pembaca budiman, bagusnya dan hikmahnya suruhan Allah ini buat ibu yang menyusui anaknya.
1. Pertamanya, anak kita dapat susu yang sepatutnya iaitu dari ibunya sendiri bukannya dari sumber lain.
2. Mengeratkan hubungan kita dengan anak. Bonding itu amat kuat antara kita dan anak.
3. Ibu pun sihat, rahim cepat kecut. Sesungguhnya setiap yang Allah suruh itu tidak memberi mudarat dan jika ada sedikit mudarat sekalipun ada penyelesaiannya. Kita kena sentiasa berusaha.


Sila hubungi saya sms/whatapps di 012-9518850 | erpuzy@gmail.com utk sebarang pertanyaan atau pesanan.

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Salam sayang dari Nozi…

 

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda di sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...