Tuesday, September 10, 2013

Bila sudah berkahwin

Assalamualaikum..

Indahnya berkasih, tapi lagi indah bila sudah mendirikan rumahtangga. Pertama sekali, niat kita kena betul. Berkahwin kerana apa? Eloknya kita niatkan kita ingin mencari keredhaan Allah, kita nak elak dari maksiat, kita nak bina keluarga sakinah,kita nak ada zuriat yg soleh/solehah dan banyak lagi niat yg betul yg perlu kita niatkan. Namun, sangat2lah perlu diingatkan buat pihak perempuan, janganlah letakkan nilai hantaran yg terlampau tinggi yg mungkin boleh membebankan pihak lelaki macam nak jual anak pula gayanya.

Bila disentuh mengenai hantaran pasti ada yg kata,"Alah anak aku degree,diploma mestilah kena tinggi hantarannya." "Eh, kita kena ikut rate/trend hantaran zaman sekarang."

Banyaknya alasannya yg pada pendapat saya, sebenarnya kita dah terlalu mengikut org..orang buat hantaran mahal kita nak buat mahal juga. Macam nak menunjuk pun ada. Bagi saya hantaran ni biarlah anak2 kita yang berbincang. Biar bakal suami anak kita tak terbeban untuk mengumpul duit untuk melangsungkan perkahwinan, kenduri kendara dan sebagainya. Pentingnya berkat dlm perkahwinan. Bukan memberi beban dan menambah hutang..eh,ada yg berhutang ye sbb nak cukupkan wang hantaran. Kesian pula. Beban hutang ni silap2 berpanjangan sampai beranak pinak pun tak jelas lagi hutang. Silap2, boleh menjadi perbalahan pula. Masalah demi masalah yg timbul. Kalau inilah kesudahannya, bahagiakah anak kita? 

 
Bila dah berkahwin, pasangan suami isteri akan mengalami proses kenal mengenal yg mana proses kenal-mengenal ni bukanlah kenal ketika berkasih, tapi lain pula yg perlu dikenal apabila dah berkahwin. Sebelum ni tak tahu perangai sebenar, hobi dia, apa yg dia suka, apa yg dia tak suka..banyaklah yg perlu kenal dgn lebih mendalam lagi. Biasanya pasangan baru ini akan mengalami konflik. Ini pula bergantunglah kepada pasangan tersebut samada ingin menyelesaikan secara baik atau sebaliknya. Dalam masa yg sama, pasangan akan berusaha utk mendapat zuriat. Semua ni adalah proses dalam perkahwinan..semuanya adalah proses mematangkan diri..kerana banyak lagi cabaran hidup yg bakal dihadapi. 

Satu saje yg kita kena ingat. Apa yg kita buat semua kerana Allah, kerana nak dpt redha Allah. Justeru itu, janganlah kita nak ikut perasaan. Alagkah ruginya kalau alam perkahwinan kita tak mengambil peluang membina ladang pahala..

Just nak share, masa saya baru kahwin mmg ada alami masalah..mmg benar, ada saje konfliknya tapi saya akan selesaikan masalah itu dalam hari yg sama juga...saya takkan peram atau pendam..terus-terang dan ingatkan diri masing2 apa objektif kita berkahwin. Banyak juga buku2 ilmiah saya beli utk mendidik diri sendiri supaya bijak dalam menangani masalah dalam keluarga yg dibina. Alhamdulillah, saya bersyukur kerana saya boleh hadapinya dan boleh atasi segala masalah yg dihadapi. Kini dah hampir genap 10tahun, esok genaplah 10 tahun perkahwinan saya dan suami tercinta. Semoga hubungan kami kekal hingga ke syurga..amin..

NAK VITAMIN SESUAI UTK ANDA? STRESS? BANYAK PENYAKIT?
Sila hubungi saya untuk sebarang pertanyaan/pesanan:

Nozilawati Idris a.k.a Nozi
(Shaklee - Independent Distributor)
SMS/whatapps : 012-9518850
Email: erpuzy@gmail.com

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Sila like page FB kami : https://www.facebook.com/shakleeforyou

Salam sayang dari Nozi…

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda di sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...