Saturday, October 5, 2013

Alfalfa mengetatkan Vagina!

Assalamualaikum..

Cuaca di hari jumaat, hmm memang best time2 weekend ni kalau cuaca panas macam ni. Basuh baju berbakul2 dan cuaca memang panas di luar memang syok habis lah kalau menjemur kain. Hehe..dah beres dah jemur kain 3 bakul, almaklumlah 'rakyat' ramai. :P

Malam Jumaatttt...ehem..ehem...malam jumaat apa ye..hihi..tkyah tunggu malam jumaat, malam lain pun ada..tak faham? Owh, kalau yg dah berkahwin tu sure faham tk payah explain dah. Ok, saya nak bincangkan pasal hubungan intim bagi pasangan yang belum dah berkahwin. Agak sensitif topik ni tapi kakak2, adik2, mak2 orang di luar sana kena faham inilah topik yang biasanya menjadi masalah besar pada mereka yang dah berumahtangga terutamanya selepas bersalin.

Proses kelahiran bayi ni memang satu pengorbanan yang paling besar yang harus ditempuhi bagi bakal2 ibu. Orang tua2 kata, banyak urat2 putus. Selain dari urat2 putus ni, sesuatu yang amat berharga sekali yang perlu diberi perhatian lebih adalah vagina. Kenapa? Semasa proses kelahiran bayi, saiz pelvik kita akan terbuka luas, jika bayi besar memang besar la kan, jika bayi kecil pun mmg besar dari biasa. Maklum sajelah bayi nak keluar, tkkan lah pintunyer kecik kan. Masalah alat sulit longgar bukan masalah baru dalam hidup seorang wanita selepas bersalin. Justeru itu, jika anda mengalaminya, jangan dibiarkan kerana ianya boleh menjejaskan keinginan anda berhubungan seks dengan pasangan anda. Dan ini akan menjejaskan hubungan anda dengan pasangan.
 
Jadi, apa yang perlu dibuat?

Pelbagai kaedah rawatan yang anda boleh buat iaitu bertungku, bertangas  mengurut, sauna, scrub dan bersenam. Rawatan tradisional seperti membasuh vagina dengan air daun sirih juga amat berkesan dalam memelihara kesihatan vagina. Ia juga berfungsi untuk merawati luka-luka di dalam. Sirih juga bagus untuk membunuh kuman-kuman di kawasan vagina yang menyebabkan kegatalan dan membersihkan vagina serta menghilangakan keputihan.

Selain daripada itu, anda juga dicadangkan untuk membuat senaman kegel atau dikenali sebagai kemutan di faraj.

Cara-caranya adalah:
  1. Lakukan kemutan seperti anda ingin menahan air kencing selama 2-3 saat.
  2. Lakukan 25 kali sehari, dalam tiga kali sehari tak kiralah anda duduk di mana. Orang tak perasan pun. ;)
  3. Jangan kecutkan otot perut & punggung semasa membuat senaman ini ye.
Selain itu, pemakanan juga perlulah dijaga. Amalkan pemakanan sihat.Wanita selepas bersalin seelok-eloknya berpantang segala-galanya selama 100 hari, tapi saya berpantang 40 hari je..hihi..Mengikut pantang larang orang tua2, jangan makan makanan sejuk seperti kobis, terung, ubi, kangkung kerana boleh menyebabkan kekejangan pada otot pelvik.

Amalan memakan lengkuas sebagai ulam elok utk rahim (untuk merapatkan semula rahim) selepas bersalin. Selain itu, manjakani pun bagus diamalkan, makan sebiji manjakani sekali seminggu. Yang ni saya tak disiplin. Pemalas skit. :)

Satu lagi tentang hubungan intim selepas bersalin habis tempoh berpantang. Bab ni ada juga wanita yang takut untuk bersama suami kerana fobia ketika bersalin. Biasanya ia terjadi bagi mereka yang sukar melahirkan. Masa ini jugalah kita sebagai wanita perlu fikirkan kewajipan kita terhadap suami yang mana dari segi Islam, kita perlu utamakan. Namun, jika ada persetujuan di antara suami dan kita, itu lagi bagus, buatlah persetujuan dengan cara yang baik. Mungkin tempoh pantang dipanjangkan sedikit untuk persediaan otot2 sihat seperti sediakala. Kesian kaum adam ek..hihi..sabo la dulu..pandai buat kan..pandai ler tanggung.. :P

Dalam dunia serba moden ni macam2 ada selain perkara di atas. Satu yang saya nak syorkan adalah dengan mengamalkan vitamin Shaklee. Ramai yang suka dengan vitamin Shaklee. Salah satu produk yang bagus untuk mengetatkan vagina adalah Alfalfa.

 Fungsi Alfalfa:Untuk mengetatkan vagina, membantu memulihkan masalah keputihan, dan menegangkan payudara.

Sila hubungi saya untuk sebarang pertanyaan/pesanan:

Nozilawati Idris a.k.a Nozi
(Shaklee - Independent Distributor)
SMS/whatapps : 012-9518850
Email: erpuzy@gmail.com

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Sila like page FB kami : https://www.facebook.com/shakleeforyou

Salam sayang dari Nozi…

1 comment:

  1. I appreciate you and I would like to read your next post. Thanks for sharing this useful information.
    All web masters must see tutorials

    ReplyDelete

Tinggalkan komen anda di sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...