Friday, October 11, 2013

Set Kehamilan Shaklee masih mengikut dos yang betul

Assalamualaikum..

Syukur alhamdulillah, baru lepas baca satu entry menarik di blog Dr Zubaidi. Ada info menarik tentang pengambilan supplement/vitamin ketika sedang hamil. Berapa dos yang disarankan dan tidak disarankan. Memang penting untuk mengetahui dos yang betul sebelum mengambilnya terutama ketika hamil untuk memastikan bayi dalam kandungan itu selamat dan sihat seperti yang diinginkan.

Saya ambil sedikit petikan dari Dr Zubaidi. Petikan ni saya tak tulis sebijik sebab tak boleh copy paste plak kat blog Dr. Hehe..

Pengambilan supplement prenatal amat penting untuk wanita hamil untuk mengurangkan risiko kelahiran pramatang atau bayi tidak cukup berat atau kecatatan pada bayi. Selain itu, ia juga membantu wanita2 hamil untuk lebih sihat dan memberikan kekuatan ketika hamil.

Selain dari itu, Dr Zubaidi juga kata, pengambilan supplement ni juga dapat mengurangkan masalah loya, dan rasa nak muntah si ibu di awal kehamilan. Ni maksudnya alahan la ni. Tapi, doktor kata, janganlah pula kita anggap bila dah ambik vitamin ni mmg confirm anak2 sihat, tak cacat kerana sebenarnya pengambilan vitamin ni seumpama kita naik kereta, kita pakai sit belt la. Tak semestinya dah pakai sit belt bila ada accident, kita selamat. Mungkin kalau cedera pun taklah seteruk yang tak pakai sit belt langsung. Gitulah perumpamaannya apabila wanita hamil mengambil supplement/vitamin ketika sedang hamil.

Banyak lagi info ni doktor Zubaidi bagi tau. Beliau kata, ada dos2 untuk pengambilan folic acid, iron dan omega-3. Saya dah check dan buat perbandingan dengan dos Shaklee. Alhamdulillah Shaklee masih mengikut terma dos yang betul. Sebelum saya mulakan Shaklee mmg saya dah buat rujukan juga. Tapi ni info terbaru dari Dr membuatkan saya amat teruja untuk kongsikan dan buktikan untuk semua.

Folic acid - bagi yang nak bersedia untuk hamil dosnya adalah 400 micrograms (mcg) sehari. sementara wanita yang sedang hamil dosnya adalah 1,000mcg sehari. Sebagai makluman doktor kata, ada juga vitamin kat farmasi yang ada dosnya sebanyak 5mg iaitu 5,000 mcg. So berhati2 lah.


Untuk Iron pula, dos untuk wanita hamil adalah 27mg, sementara dos untuk wanita yang tak hamil adalah 18mg sahaja. Terlebih dos ni boleh menyebabkan sembelit dan pedih perut juga. Selain itu, apa yang doktor sarankan juga sama seperti yang dicadangkan dalam pengambilan Shaklee (Vita-Lea) tidak boleh mengambil dengan sebarang tenusu untuk mengelakkan gangguan penyerapan zat iron kepada tubuh kita. Makanan seperti ikan, daging merah dan hati pun tak boleh diambil bersama iron, juga sama kesannya dengan makanan tenusu tadi. So, kenalah ambil vitamin iron ni sejam sebelum atau 2 jam selepas makan makanan2 ni.

Untuk kalsium pula, cadangan dos untuk wanita hamil adalam 1,000mg setiap hari. Omega-3 pula ialah 200-300mg sehari. Memang sesuailah dos yang Shaklee keluarkan utk Ostematrix dan Omega Guard.

Itulah sedikit sebanyak yang saya nak kongsikan buat pembaca. Jika anda ingin mengambil supplement Shaklee, anda boleh klik di link ini >> Set Kehamilan Shaklee.

Sila hubungi saya untuk sebarang pertanyaan/pesanan:

Nozilawati Idris a.k.a Nozi
(Shaklee - Independent Distributor)
SMS/whatapps : 012-9518850
Email: erpuzy@gmail.com

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Sila like page FB kami : https://www.facebook.com/shakleeforyou

Salam sayang dari Nozi…

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda di sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...