Monday, April 21, 2014

Hamil lagi setelah mengalami keguguran

Assalamualaikum..

Akhir tahun lepas, saya telah mengalami keguguran kerana janin tidak membesar. Itupun saya ketahui kerana kebetulan saya nak scan perut saya. Bukan kerana saya mengalami tumpah darah. Menurut doktor, kandungan saya tidak membesar. Jika ia besar pun, mungkin bayi tidak sempurna. Doktor kata, ni semua hikmah buat kamu. Tak perlulah sedih. Saya terima semua tu. Harap ada la rezeki lagi.

Alhamdulillah setelah 3 bulan rehat, saya hamil semula. Alhamdulillah, usia kehamilan saya sudah menjangkau 19 minggu. Ikutkan dari advised by doctor, saya boleh hamil lagi selepas 3 bulan. Tepat tul timing tuh..hahahah..oppss!!!

Ha, sblm tu nak share juga masa berpantang masa keguguran, saya ambik set selepas keguguran untuk pulihkan dan kembalikan semula kesihatan rahim yang baik supaya rahim saya bersedia untuk kehamilan seterusnya. Kehamilan yang kelima ni pula saya dapat rasakan kemusykilan tentang tahap kehamilan ni. Adakah janin yang saya kandung ni akan membesar seperti kehamilan normal sebelum ni? Adakah saya akan alami keguguran lagi? Macam2 kata2 negatif datang dalam fikiran saya.

Namun, saya tidak boleh terus-terusan memikirkan perkara2 negatif kerana itu memanglah tidak elok buat diri saya. Saya akan buat scan (ultra-sound) pada kehamilan 1st trimester supaya saya dapat lihat perkembangan bayi saya. Kali pertama scan alhamdulillah, rahim saya kelihatan cantik dan tiada apa2 masalah. Kali kedua scan, tengah bulan 4 ni, alhamdulillah, dalam usia kehamilan 18 minggu, hasil scan ultra-sound adalah positif. Bayi sudah kelihatan sempurna, ada tangan, kaki, dan jantungnya berdegup kencang. Ahh...tak dapat ceritakan bagaimana rasanya perasaan saya ketika itu. Kerana sebenarnya saya masih lagi fobia ketika dulu saya scan hanya nmpak ketulan daging sahaja pada usia 3 bulan kandungan ketika itu. Syukur tak terkira, gembiranya saya dan keyakinan saya semakin bertambah.

Ihsan google:Sekadar hiasan

Semangat saya semakin kuat dan hari ni saya sudah dapat rasakan tendangan bayi dalam kandungan ni. Sebelum scan tak rasa apa2, memang membuatkan saya tertanya2 dan takut. Sekarang saya sudah agak lega. Namun, saya masih perlu menjaga kesihatan dan segalanya untuk memastikan bayi ini membesar dengan sihat dan sempurna. Ya Allah, Ya Rabb, hanya kepadaMu lah aku bergantung dan kebergantungan itu hanya kepadaMU Ya Allah, Tuhan sekalian alam. Saya memang harapkan bayi ini dapat dilahirkan dengan sempurna. Ameen.

Sekarang saya ambil set 1st Trimester Shaklee iaitu Vit C, B Complex dan Ostematrix. Vitalea sepatutnya saya kena ambil tapi saya nk habiskan vitamin yang klinik bagi dulu. Skrang Hemoglobin saya nak kena monitor betul2 sebab baru2 ni turun sikit. Saya makan vitamin jarang2 la tu..huhu...tak mengaku depan nurse yang merawat ketika itu. Sbb takut kena bebelan dia..hahahha..

Ok la..tu je la nak share ngan kawan2..kalau ada nak share kat sini, silalah share kat bahagian komen. Mana tau kot ada juga yang saya boleh bantu dari segi pengalaman.

Nak cuba Shaklee??
Sila hubungi saya untuk sebarang pertanyaan/pesanan:

Nozilawati Idris a.k.a Nozi
(Shaklee - Independent Distributor)
SMS/whatapps : 012-9518850
Email: erpuzy@gmail.com

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Sila like page FB kami : https://www.facebook.com/shakleeforyou

Salam sayang dari Nozi…

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda di sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...